W tym wyjątkowo ciężkim okresie kwarantanny wiążącej się z wieloma ograniczeniami dotyczącymi regularnego planu dnia Państwa dzieci i ich uczestnictwa w terapii szczególnie ważnym jest, aby w miarę możliwości starać się zapełnić dostępny czas rozwojową aktywnością. Pozwoli to Państwa dzieciom na utrzymanie stymulującego rytmu dnia, co z kolei może pozytywnie wpłynąć na ich poziom funkcjonowania i samopoczucie. Przedstawiamy aktywności, na których skupiała się terapia w Centrum, a które z powodzeniem można uskuteczniać w domu.
1.Ćwiczenie przygotowywania prostych posiłków – samodzielne przygotowywanie np.:
– kanapek,
– jajecznicy,
– zupki błyskawicznej,
– owsianki,
– sałatki warzywnej/owocowej z kilku produktów,
– herbaty/kawy,
– tostów,
– innych prostych, możliwych do 100% samodzielnego przygotowania posiłków
[+ nakrywanie do stołu dla wskazanej liczby osób]
wg prostych, pisemnych instrukcji (kroków wykonania czynności) stworzonych przez rodzica lub na polecenia słowne; sugerujemy powstrzymywanie się od podpowiedzi werbalnych i stosowanie wskazówek manualnych, celem zwiększenia samodzielności podopiecznego i zmniejszenia jego zależności od uzyskiwania podpowiedzi.
2.Doskonalenie umiejętności w zakresie samoobsługi – dawanie podopiecznemu możliwości jak najbardziej samodzielnego wykonywania czynności, takich jak: mycie rąk, branie prysznica, mycie zębów, ubieranie się, czesanie włosów, golenie się, pielęgnacja twarzy.
3.Doskonalenie czynności porządkowych – wykonywanie przez podopiecznych w domach prac porządkowych uczonych w Centrum, takich jak:
– mycie zlewu, umywalki, toalety,
– mycie luster, okien,
– wycieranie kurzu, czyszczenie parapetów,
– odkurzanie,
– pakowanie/rozpakowywanie zmywarki,
– ręczne mycie naczyń,
– zamiatanie,
– prace ogrodowe (jeśli istniej taka możliwość).
4. Aktywność ruchowa – spacery w odosobnionych miejscach, np. las, plaża, park, wspólna gimnastyka w domu, gry taneczne i ćwiczenia dostępne na Youtube, np.:
https://www.youtube.com/watch?v=2hqOfMuQVT0&list=PLzkyFTVU_5WIptASmpg5PV6SXZjFklWCe
https://www.youtube.com/watch?v=MTNYTFuE2XE
5. Gry edukacyjne:
– Puzzle, dostępne także w wersji online, np.:
https://www.jigsawplanet.com/
– Gry planszowe: Memo, Domino, Grzybobranie, Piramidki, Tęcza, Dobble, 5 Sekund, inne gry z prostymi zasadami)
– Proste gry i programy komputerowe np. Tajemnice Horusa, Sokrates, Zuma’s Revenge
– Ćwiczenia doskonalące umiejętności liczenia, czytania np.:
https://autyzmsoft.pl/pobieranie
6. Karty pracy (czytanie, pisanie/pisanie po śladzie, kolorowanie, rysownie, liczenie, odczytywanie godzin z zegara, itp.), dostępne online, np.:
https://pl.pinterest.com/pin/736620082781598315/
7. Doskonalenie umiejętności w zakresie czytania prostych opowiadań i rozmawiania na temat przeczytanej historii z rodzicem.
8. Skorzystanie ze wskazówek dotyczących radzenia sobie z lękiem przed koronawirusem dostępnych na webinarze w linku:
https://www.youtube.com/watch?v=srrPodn3aag&feature=youtu.be&utm_content=autoresponder
9. Nasze dzieci, które nie mówią, również chciałyby zrozumieć sytuację pandemii, która nas wszystkich dotyczy. Poniżej pomoce do komunikacji alternatywnej, które znaleźliśmy na profilu Rozumiemy się bez słów